Prehospitale tjenester: Fra papir til nettbrett i ambulansene
– Nyansatte sier de ønsker å jobbe her fordi det er samfunnsnyttig. Det er noe med å vite alt som ligger bak idet en sykebil suser forbi.

Foto: Schibsted Partnerstudio
Prehospitale tjenester handler om det som skjer før ankomst ved sykehuset.– Om du finner en person på gaten og ringer 113, kommer du til nærmeste AMK-sentral. Våre systemer understøtter tiden fra kontakten opprettes, til pasienten eventuelt kommer til sykehus, sier Erik Lerbæk i Sykehuspartner.
– Det er så synlig. Når jeg ser en ambulanse på veien, tenker jeg at jeg i hvert fall er en liten del av det som skjer.
Thanh har en bachelor i informatikk og har tidligere jobbet i et mindre IT-firma som IT-konsulent for kunder.– Men jeg ønsket en mer givende jobb. Her har jeg ansvar for hele kjeden fra kunden til brukeren. Jeg kan være med på alt fra å løse problemer og innføre nye programmer, til å påvirke hva brukeren har å jobbe med.
Dette er Sykehuspartner
Sykehuspartner er Nordens største leverandør av fellestjenester til sykehus (IKT, HR og prosjekttjenester). Vi er 1700 medarbeidere og har kontorer i Drammen, Oslo, Grimstad, Porsgrunn, Fredrikstad, Gjøvik, Hamar, Lillehammer og Tynset. Sykehuspartner har nærmere 80.000 brukere og forvalter flere tusen applikasjoner. Vi overvåker og drifter kritiske tjenester i helsevesenet året rundt, 24 timer i døgnet.
– Det er så synlig. Når jeg ser en ambulanse på veien, tenker jeg at jeg i hvert fall er en liten del av det som skjer.
- Jeg kan være med på alt fra å løse problemer og innføre nye programmer, til å påvirke hva brukeren har å jobbe med., sier Thanh Doung i Sykehuspartner.
– Ønsket en mer givende jobbDe siste årene har innføringen av elektronisk ambulansejournal for hele Helse Sør-Øst vært sentralt for avdelingen Prehospitale tjenester.Spesielt for Thanh Doung.– Vi har vært med på å bygge opp plattformen til disse nettbrettene og å påvirke hva som gjør hverdagen enklest både for oss og for brukerne.Se våre ledige stillingerThanh har en bachelor i informatikk og har tidligere jobbet i et mindre IT-firma som IT-konsulent for kunder.– Men jeg ønsket en mer givende jobb. Her har jeg ansvar for hele kjeden fra kunden til brukeren. Jeg kan være med på alt fra å løse problemer og innføre nye programmer, til å påvirke hva brukeren har å jobbe med.
Samfunnsnyttig
– Nettbrettene er en revolusjon i måten å føre pasientenes ambulansejournal. Tidligere skrev man på papir og leverte på sykehus. Etter hvert som elektronisk pasientjournal tas i bruk, kan sykehusene forberede seg på pasientens tilstand ved ankomst. De kan lese kurvene og dataene før pasienten kommer, sier Erik Lerbæk. Og legger til:– Nyansatte sier de ønsker å jobbe her fordi det er samfunnsnyttig. Det er noe med å vite alt som ligger bak idet en sykebil suser forbi.Avdelingen består av 17 ansatte som betjener fem AMK-sentraler og rundt 400 ambulanser.
– AMK er nødmeldetjenesten som skal være tilgjengelig for publikum hele døgnet. De har offentlige krav på å svare på ti sekunder – og da lever vi også under de samme betingelsene, sier Erik.– Det er en sterk ansvarsfølelse i bunn her. Om AMK ringer oss med et problem, skal vi ha systemer som gjør at vi yter servicen som trengs for at 113 alltid er tilgjengelig for publikum.I avdelingen jobber det mange med ulik spisskompetanse. Noen er best på å følge med på dataene, noen liker kundekontakten og oppfølgingen og dialogen som trengs der.Thanh er glad i både det å være med på å jobbe med programvare og det å være i kontakt med kunder. Før pandemien var han ute hos kunde i snitt annenhver uke for å få tilbakemeldinger på arbeidet deres.
Sist oppdatert 27.06.2022