logo Sykehuspartner
En gruppe fargeblyanter

Etikk og etisk atferd

Sykehuspartner HF er avhengig av tillit og et positivt omdømme for å kunne yte gode helsetjenester. Etisk kvalitet på tjenesteyting og forvaltning er en forutsetning for denne tilliten.

Etisk atferd er viktig for oss. Vi understreker betydningen av etisk kvalitet i tjenesteyting og forvaltning for å opprettholde tillit og et positivt omdømme. 

Våre ansatte oppfordres til å følge våre etiske retningslinjer basert på rettferdighet og ærlighet, og vi har varslingsrutiner for kritikkverdige forhold. Vi har også etiske retningslinjer for leverandører for å sikre ansvarlig praksis. Dette er noen av måtene vi sikrer etisk atferd i vår virksomhet. 

Det er mange lover og regler som påvirker de etiske verdiene og normene i vår virksomhet. Alle våre medarbeidere, uavhengig av virksomhetsområde, stilling og funksjon, skal følge de lover, regler og retningslinjer som til enhver tid gjelder. De har også en plikt til å kjenne til, sette seg inn i og følge de lover som kan berøre deres arbeidsoppgaver.

Lover, regelverk, prosedyrer kan aldri alene sikre en etisk atferd. Våre ansatte må selv sette standarden ved å rette oppmerksomheten mot de etiske aspektene ved sine handlinger. Det betyr at hver enkelt hos Sykehuspartner HF skal kontinuerlig og kritisk vurdere sine egne interesser og engasjement i forhold til etiske dilemmaer og situasjoner. Dette er en del av vårt engasjement for å opprettholde høyeste etiske forsvarlig praksis i alle aspekter av vår virksomhet. 

Sykehuspartner legger stor vekt på etikk og samfunnsansvar. Alle ansatte og leverandører er forventet å opptre i tråd med allmenne etiske normer og gjeldende regelverk. Ledere har et særlig ansvar for oppfølging av retningslinjene og skal fremstå som gode rollemodeller. Sykehuspartner HFs årlige e-læringskurs for ansatte skal sikre oppmerksomhet på etisk atferd og oppførsel. 

Sykehuspartner HF fremmer etisk samhandling ved å følge regelverket for offentlige anskaffelser. Dette sikrer bærekraftig og effektiv bruk av ressurser, integritet, likebehandling og tillit. Våre ansatte og leverandører er forventet å etterleve disse prinsippene, inkludert hensyn til miljø, klima og sosiale forhold.

Sykehuspartner HF og Sykehusinnkjøp HF samarbeider tett for å sikre effektive og etiske anskaffelser. Dette samarbeidet er basert på tillit, åpenhet og gjensidig respekt, og sikrer at samhandlingen mellom ansatte og leverandører skjer på en faglig og etisk korrekt måte i våre anskaffelser.

Les mer om samfunnsansvar i Sykehusinnkjøp HF her

I alle organisasjoner vil det kunne forekomme kritikkverdige forhold. Det er avgjørende at slike forhold blir kjent så tidlig som mulig, slik at skadene kan begrenses og forholdene raskt rettes opp.

I utgangspunktet bør problemer løses så tidlig som mulig, og på lavest mulig nivå. Hvis ansatte oppdager kritikkverdige forhold, bør de ta dette opp med sin nærmeste leder. Hvis personen mener saken ikke kan løses på dette nivået, kan saken løftes til neste ledernivå. Der hvor det ikke er mulig på grunn av varselets art å gå tjenestevei, kan det varsles direkte til HR-direktør. Varsling kan også skje til tillitsvalgt, verneombud eller medlemmer i Arbeidsmiljøutvalget (AMU).  

Den som mottar et varsel skal ivareta varsleren på en god måte, og varsleren skal sikres nødvendig fortrolighet. Dette innebærer at varsleren ikke skal bekjentgjøres for flere enn de personer som er strengt nødvendig for å behandle varselet. Saksbehandlingen skal dokumenteres og dokumenter i saken skal journalføres i tråd med våre arkivregler. 

Eksterne parter som for eksempel ansatte i helseforetak, leverandører og ansatte i underleverdørkjeden, eller andre interesserte kan varsle oss om forekomme kritikkverdige forhold ved: 

Brev: Vektergården, Grønland 34 3045 Drammen 

E-post: varslingsutvalget@sykehuspartner.no

Telefon: 32 23 53 00, eller muntlig henvendelse.  

 

Sist oppdatert 23.09.2024