Rett fra skolebenken til meningsfylt IT-jobb

– Får jobbe med det jeg liker samtidig som det føles viktig

En mann og kvinne som står ved siden av hverandre og smiler

Ayla Saxell og Morten Lindaas
En tilfeldighet vekket Aylas IT-interesse. Det tok henne nesten helt til cyberlandslaget. Nå skal hun tenke som hackerne og passe på samfunnskritiske systemer i norsk helsevesen.
Produsert av Schibsted Partnerstudio

– Jeg gledet meg til å begynne. Det var en kombinasjon av at jeg får jobbe med det jeg liker samtidig som det føles viktig, sier Ayla Saxell.

Hun leverte bacheloroppgaven sin innen studieretningen dataingeniør på NTNU Gjøvik like før sommeren og begynte som sikkerhetsanalytiker i Sykehuspartner 1. august 2023.

Der blir hun kollega med en medstudent. Morten Lindaas har siden oktober 2022 jobbet med risiko- og sårbarhetsanalyse i Sykehuspartner, ved siden av masterstudiet i informasjonssikkerhet ved NTNU Gjøvik.

En mann og en kvinne som sitter i en sofa med bærbare datamaskiner

Foto: Schibsted Partnerstudio

– Jeg jobbet deltid i et privat selskap. Det opplevdes også verdifullt. Men det vi gjør her berører potensielt flere millioner på Østlandet. Det gir en verdi og er motiverende, sier Morten.

Ønsker flere kvinner velkommen

23 år gamle Ayla er fra Tana i Finnmark. Det var nokså tilfeldig at hun fattet interesse for IT-faget. Ettersom hun var glad i matte og fysikk på videregående, ble hun tipset om at IT også kunne passe for henne.

– Så jeg testet ut litt programmering på egen hånd. Jeg syntes det var kult og ville prøve mer, så da holdt jeg blant annet på med Capture the Flag-konkurranser.

Hun fortsatte med disse digitale utfordringene også etter at hun begynte å studere på Gjøvik. I april nådde Ayla akkurat ikke opp i den nasjonale finalen i Capture the Flag, da hun konkurrerte for å bli med på cyberlandslaget.

Men det er én ting hun savner innen fagfeltet:

– Det hadde vært fint med flere jenter. Jeg tror det er mange som ikke kjenner til mulighetene, sier Ayla.

En kvinne med briller

Foto: Schibsted Partnerstudio

– På kullet over meg var det én jente av rundt 40 studenter. I mitt kull var det noen flere, men kun fire av 40.

– Intervjuet føltes som en morsom dialog

Hverken Morten eller Ayla kjente noe særlig til Sykehuspartner før de i søken etter ny jobb kom over stillingsannonser som vekket interessen deres.

– Jeg visste jo ikke så mye i forkant, men etter å ha lest stillingsannonsen, så begynte jeg å lese mer. Da så jeg at dette var en arbeidsgiver som drev med noe meningsfylt, forteller Morten, som er fra Drammen, bor på Hamar og pendler til hovedkontoret på Skøyen.

27-åringen har også fått tilbud om å skrive masteren sin hos Sykehuspartner.

En mann og en kvinne som står på en metalltrapp

Foto: Schibsted Partnerstudio

– Jeg jobbet deltid som sikkerhetsanalytiker ved siden av studiene. Jeg trivdes så godt med det, så jeg ville gjerne fortsette innenfor samme fagfelt. Jeg søkte etter ledige stillinger og da jeg fant Sykehuspartner, synes jeg det hørtes veldig morsomt ut, sier Ayla.

Hun beskriver intervjurundene som både interessante og morsomme.

– Det første var sånn klassisk og formell og vanlig, men det andre intervjuet var mer en test av kunnskapen min. Da fikk jeg en case som jeg skulle snakke om, så intervjuet føltes mer som en morsom dialog med noen andre som interesserer seg for det samme som meg.

Vokter over helseopplysningene

I Sykehuspartner jobber Morten med å identifisere og dokumentere sårbarheter i løsningene og systemene deres.

Han jobber blant annet med pasientovervåking.

– På skjermene ved siden av sengene på sykehusene, vises det en god del helserelaterte opplysninger. Dette er en datakjede som må beskyttes, så ingen sitter på utsiden og henter informasjon de ikke skal ha tilgang på, forklarer Morten.

– Informasjonssikkerhet handler om å sikre informasjon som en verdi. Det er data du passer på. I Sykehuspartner er jo dette helseopplysninger.

I avdelingen hans er det ansatte med svært ulike bakgrunner.

– Jeg er nok hentet inn for å representere det rent tekniske. Men så er det revisorer og sykepleiere, som gjør at vi dekker bredden vi jobber med.

En mann som står utenfor

Morten Lindaas

Må tenke som en hacker

For Aylas del venter nå en sommer med flytting fra Gjøvik til Grimstad, hvor hun starter i sin nye jobb. Hun har allerede kjøpt hus sammen med samboeren – som opprinnelig er fra Arendal.

– Det er et lite team der, som også jobber tett på tvers av de ulike lokalkontorene.

Stillingen hennes ligger i den såkalte CERT-en til Sykehuspartner, som er kort for Cyber emergency response team.

I løpet av utdanningen har hun lært mye om cybersikkerhet, noe som kommer godt med i hennes kommende jobbhverdag.

En mann og en kvinne som står i et rom med vinduer og rekkverk

Foto: Schibsted Partnerstudio

– Før man skal klare å sikre et nettverk, må man skjønne det grunnleggende om hvordan nettverk og data fungerer.

– Så må man lære hvordan trusselaktører tenker og hvordan man kan beskytte seg mot dem, sier Ayla, som blant annet har tatt fag som etisk hacking for å lære nettopp dette.

Sist oppdatert 06.06.2023