Prehospitale tjenester: Fra papir til nettbrett i ambulansene
– Nyansatte sier de ønsker å jobbe her fordi det er samfunnsnyttig. Det er noe med å vite alt som ligger bak idet en sykebil suser forbi.
Prehospitale tjenester handler om det som skjer før ankomst ved sykehuset.
– Om du finner en person på gaten og ringer 113, kommer du til nærmeste AMK-sentral. Våre systemer understøtter tiden fra kontakten opprettes, til pasienten eventuelt kommer til sykehus, sier Erik Lerbæk i Sykehuspartner.
– Det er så synlig. Når jeg ser en ambulanse på veien, tenker jeg at jeg i hvert fall er en liten del av det som skjer.
– Ønsket en mer givende jobb
De siste årene har innføringen av elektronisk ambulansejournal for hele Helse Sør-Øst vært sentralt for avdelingen Prehospitale tjenester.
Spesielt for Thanh Doung.
– Vi har vært med på å bygge opp plattformen til disse nettbrettene og å påvirke hva som gjør hverdagen enklest både for oss og for brukerne.
Thanh har en bachelor i informatikk og har tidligere jobbet i et mindre IT-firma som IT-konsulent for kunder.
Samfunnsnyttig
– Nettbrettene er en revolusjon i måten å føre pasientenes ambulansejournal. Tidligere skrev man på papir og leverte på sykehus. Etter hvert som elektronisk pasientjournal tas i bruk, kan sykehusene forberede seg på pasientens tilstand ved ankomst. De kan lese kurvene og dataene før pasienten kommer, sier Erik Lerbæk. Og legger til:
– Nyansatte sier de ønsker å jobbe her fordi det er samfunnsnyttig. Det er noe med å vite alt som ligger bak idet en sykebil suser forbi.
Avdelingen består av 17 ansatte som betjener fem AMK-sentraler og rundt 400 ambulanser.
– AMK er nødmeldetjenesten som skal være tilgjengelig for publikum hele døgnet. De har offentlige krav på å svare på ti sekunder – og da lever vi også under de samme betingelsene, sier Erik.
– Det er en sterk ansvarsfølelse i bunn her. Om AMK ringer oss med et problem, skal vi ha systemer som gjør at vi yter servicen som trengs for at 113 alltid er tilgjengelig for publikum.
I avdelingen jobber det mange med ulik spisskompetanse. Noen er best på å følge med på dataene, noen liker kundekontakten og oppfølgingen og dialogen som trengs der.
Thanh er glad i både det å være med på å jobbe med programvare og det å være i kontakt med kunder. Før pandemien var han ute hos kunde i snitt annenhver uke for å få tilbakemeldinger på arbeidet deres.
Se våre ledige stillinger her.