logo Sykehuspartner

Prehospitale tjenester: Fra papir til nettbrett i ambulansene

– Nyansatte sier de ønsker å jobbe her fordi det er samfunnsnyttig. Det er noe med å vite alt som ligger bak idet en sykebil suser forbi.

En person som står foran en gruppe gule varebiler

Foto: Schibsted Partnerstudio

- Jeg kan være med på alt fra å løse problemer og innføre nye programmer, til å påvirke hva brukeren har å jobbe med., sier Thanh Doung i Sykehuspartner.

Prehospitale tjenester handler om det som skjer før ankomst ved sykehuset.

– Om du finner en person på gaten og ringer 113, kommer du til nærmeste AMK-sentral. Våre systemer understøtter tiden fra kontakten opprettes, til pasienten eventuelt kommer til sykehus, sier Erik Lerbæk i Sykehuspartner.

– Det er så synlig. Når jeg ser en ambulanse på veien, tenker jeg at jeg i hvert fall er en liten del av det som skjer.

– Ønsket en mer givende jobb

De siste årene har innføringen av elektronisk ambulansejournal for hele Helse Sør-Øst vært sentralt for avdelingen Prehospitale tjenester.

Spesielt for Thanh Doung.

– Vi har vært med på å bygge opp plattformen til disse nettbrettene og å påvirke hva som gjør hverdagen enklest både for oss og for brukerne.

Thanh har en bachelor i informatikk og har tidligere jobbet i et mindre IT-firma som IT-konsulent for kunder.

– Men jeg ønsket en mer givende jobb. Her har jeg ansvar for hele kjeden fra kunden til brukeren. Jeg kan være med på alt fra å løse problemer og innføre nye programmer, til å påvirke hva brukeren har å jobbe med.
Thanh Doung
En mann som bruker en enhet med berøringsskjerm

Samfunnsnyttig

– Nettbrettene er en revolusjon i måten å føre pasientenes ambulansejournal. Tidligere skrev man på papir og leverte på sykehus. Etter hvert som elektronisk pasientjournal tas i bruk, kan sykehusene forberede seg på pasientens tilstand ved ankomst. De kan lese kurvene og dataene før pasienten kommer, sier Erik Lerbæk. Og legger til:

– Nyansatte sier de ønsker å jobbe her fordi det er samfunnsnyttig. Det er noe med å vite alt som ligger bak idet en sykebil suser forbi.

Avdelingen består av 17 ansatte som betjener fem AMK-sentraler og rundt 400 ambulanser.

– AMK er nødmeldetjenesten som skal være tilgjengelig for publikum hele døgnet. De har offentlige krav på å svare på ti sekunder – og da lever vi også under de samme betingelsene, sier Erik.

– Det er en sterk ansvarsfølelse i bunn her. Om AMK ringer oss med et problem, skal vi ha systemer som gjør at vi yter servicen som trengs for at 113 alltid er tilgjengelig for publikum.

I avdelingen jobber det mange med ulik spisskompetanse. Noen er best på å følge med på dataene, noen liker kundekontakten og oppfølgingen og dialogen som trengs der.

Thanh er glad i både det å være med på å jobbe med programvare og det å være i kontakt med kunder. Før pandemien var han ute hos kunde i snitt annenhver uke for å få tilbakemeldinger på arbeidet deres.

 

Se våre ledige stillinger her.

 

 

 

 

 

Sist oppdatert 06.06.2023