Etablere ny plattform for Enterprise Service Management (ESM)
Prosjektet har som mål å levere en skybasert plattform for tjenestestyring, også kalt Enterprise Service Management (ESM). Dette vil gi Sykehuspartner en moderne styring av tjenestene med muligheter for effektivisering med blant annet kunstig intelligens og automatisering av arbeidsflyter.
Et hovedmål for prosjektet er å løse behov innen automasjon og orkestrering av infrastruktur, som vil gi bedre effekt av allerede store investeringer. I tillegg skal verktøyet forenkle samhandling med leverandører og gi en brukervennlig kundeportal som legger til rette for mer selvbetjening.
Prosjektet anskaffer og etablerer en ESM-plattform slik at dagens prosessverktøy kan skiftes ut, sammen med verktøyene for IT-eiendelsstyring og verktøy for tjenestekatalog og tjenestekonfigurasjon.
Fase: Gjennomføring
Dagens ESM-verktøystøtte for IT-tjenester er utdatert og består av mange spesialtilpassede produkter som ikke lenger videreutvikles av leverandøren.Porteføljen av verktøystøtten mangler nødvendig funksjonalitet for effektiv orkestrering, samhandling med leverandører, og en intuitiv kundeportal som understøtter målet om økt selvbetjening. Det er derfor behov for å anskaffe og etablere en ny plattform for tjenestestyring.
Implementeringen av ESM-plattformen forventes å gi:
Brukervennlig og effektiv kundebehandling med mer selvbetjening
Økt kundetilfredshet
Økt leveransetempo
Automatisering og orkestrering gir kortere leveransetider og lavere operativt ressursbehov
Bedre og mer effektiv samhandling med leverandører og partnere i verdikjedene til helseforetakene
Rask iverksetting ved endrede behov innen tjenestestyring i ESM og ITSM
Prosjektet vil bli gjennomført i to faser:
Konkurransepreget dialog og avtaleinngåelse. Denne fasen startet høsten 2024 og avsluttes i løpet av andre halvår 2025.
Implementering og ibruktakelse. Fasen starter etter at anskaffelsen er gjennomført og er estimert til å avslutte i første kvartal 2027.